Sundere livsstil | Sådan smider de overflødige kilo og få en sundere livsstil
få en sundere livsstil med 10 gode råd

Sådan får du en sundere livsstil

Mange har et ønske om at leve en sundere livsstil, men alt for få gør alvor ud af det. Jeg hører mange undskyldninger og egentlig tror jeg, at det kan virke som en uoverskuelig opgave.

En sundere livsstil kræver ofte livsstilsændringer som ændrer hverdagen, og det er netop dette som skræmmer mange.

At leve en sundere livsstil behøver ikke på bekostning af en normal hverdag. Ofte skal der ikke ret meget til for at leve en sundere livsstil, hvor der følger en lang række positive ting med sig.

I denne artikel vil jeg give dig gode råd til at leve en sundere livsstil. Du vil opleve resultater som vægttab, mindre stress og mere overskud i hverdagen.

Min baggrund for at skrive denne artikel er min daglige kontakt med vores kunder hos DM Skincare. Vi har rigtig mange kunder som ønsker at leve en sundere livsstil, ønsker mere velvære og et ønske om at smide de ekstra kilo.

Vi har igennem de seneste år fokuseret på skønhed og velvære som en helhed – og ikke bare som enkeltstående indsatsområder.

Vi har udviklet vores egen slanke- og detox te som hjælper med at udrense kroppen for toksiner, samtidigt hjælper den med at smide de overflødige kilo.  

Der findes rigtig meget information og gode råd til, hvordan man hurtig kan smide de ekstra kilo og leve en sundere livsstil – men det kan være svært at finde ud af, hvad der virkelig virker.

Jeg vil give dig de tips og gode råd som jeg ved virker.

Jeg har tidligere skrevet en længere artikel om hvordan man taber sig. Den er vores mest læste artikel, og har medført mange spørgsmål fra læserne.

Sådan får du en sundere livsstil

Jeg har skrevet denne artikel for at give dig gode råd til, hvordan du kan forbedre eller ændre nogle ting i dit liv for at opnå en sundere livsstil.

Det er ikke en omfattende artikel, hvor du skal vende dit liv på hovedet for at mærke resultaterne. Selvom mange har de bedste intentioner om at leve en sundere livsstil, så er mange ikke i stand til at holde sig i sporet, hvis ændringerne bliver for radikale eller omfattende.


Derfor prioriterer jeg, at fortælle om de vigtigste komponenter i det, der anses for at være dele af en livsstil, der fører til et godt og sundt helbred.

Jeg vil også fortælle om ting og handlinger, som du bør undgå hvis du vil leve en sundere livsstil.

Minimer på sukker og stivelse

Hvis du vil smide de overflødige kilo i en fart bør du skære ned på sukker og stivelse (kulhydrater).

Når du gør det vil du reducere trangen til mad, og du ender med at spise færre kalorier. I stedet forbrænder du mere fedt.

En anden fordel ved at skære ned på kalorierne er, at det sænker dit insulinniveau, hvilket får dine nyre til at udskille overskydende natrium og væske fra kroppen – hvilket allerede her får dig til at smide de første overflødige kilo.

Det er ikke ualmindeligt at du kan smide rigtig mange af de overflødige kilo i de første uger ved at spise på den måde. Du vil både tabe fedt og væske fra kroppen.

Protein, fedt og grøntsager

Hver af dine måltider bør omfatte en proteinkilde, en fed kilde og grøntsager.

Ved at spise på denne måde vil du automatisk nedsætte dit indtag af kalorier.

Proteinkilder kan være følgende:

  • Kød: Oksekød, kylling, svinekød, lam osv.
  • Fisk og skaldyr: Laks, ørred, rejer osv.
  • Æg: Hele æg med æggeblomme er bedst

Det er vigtigt at spise en masse protein. Faktisk har undersøgelser vist at det kan øge stofskiftet med 80-100 kalorier om dagen.

At bygge en kost på et højt proteinindtag reducerer desuden trangen til mad og lysten til de usunde snacks om aftenen. Undersøgelser viser, at dette kan medvirke til at du spiser 441 færre kalorier igennem dagen – bare ved at tilføje protein til din kost.

Grøntsager med lave kulhydrater kan være følgende:

  • Broccoli
  • Blomkål
  • Spinat
  • Tomater
  • Rosenkål
  • Kål
  • Salat
  • Agurk

Du skal ikke være bange for at spise disse grøntsager. Du kan spise rigtig meget af det uden at komme over de 20-50 netto kulhydrater om dagen.

En kost baseret hovedsageligt på kød og grøntsager indeholder alle de fibre, vitaminer og mineraler, du har brug for at holde din krop sund og i balance.

Fedtkilder kan være følgende:

  • Broccoli
  • Kokosolie
  • Avocado olie
  • Smør

Sørg for at spise 2-3 måltider om dagen. Hvis du bliver sulten om eftermiddagen, så kan du sagtens tilføje et 4 måltid.

Du må ikke være bange for at spise fedt, hvis du spiser på denne måde. Din krop har brug for fedt når du spiser på denne måde. Uden fedt vil din krop give op.

Dyrk motion flere gange om ugen

En sund livsstil omfatter også motion 2-3 gange i ugen. Hvis du gerne vil tabe dig så er styrketræning én af de bedste former for motion.

Ved at løfte vægte forbrænder du masser af kalorier og forhindrer, at dit stofskifte nedsættes, hvilket er én af de mest almindelige ulemper ved at tabe sig.

Undersøgelser viser faktisk at low carb diæt kan give dig lidt flere muskler på kroppen – samtidigt med at du smider betydelige mængder af fedt fra kroppen.

Hvis du ikke bryder dig om styrketræning bør du overveje cadio træning f.eks. gåture, jogge, løbe, cykle eller svømning.

10 nemme råd til et hurtigt og varigt vægttab

I det følgende vil jeg give dig 10 lynhurtige og nemme råd til et hurtigt og varigt vægttab. Du bør få disse gode råd indarbejdet i din hverdag, så de bliver en naturlig del af din livsstil.

  1. Spis morgenmad med et højt proteinindhold
    Undersøgelser viser, at du kan reducere trangen til søde sager og kalorier hele dagen.
  2. Undgå sukkerholdige drikkevarer og frugtsaft
    Disse drikkevarer er ikke blot usunde – de er også får dig også til at tage på i vægt. Ved at undgå disse drikkevarer vil du tabe dig helt naturligt.
  3. Drik vand en halv time før måltider
    En undersøgelse har vist, at hvis man drikker vand en halv time før måltider så steg vægttabet med 44% over 3 måneder.
    Det skyldes, at vandet giver dig en mæthedsfornemmelse så du spiser mindre ved hvert måltid.
  4. Spise fødevarer som hjælper dig i et vægttab
    Visse typer fødevarer er gode, hvis du vil tabe dig. Du bør være fokuseret på din kost, hvis du vil tabe dig.
  5. Spis opløselige fibre
    Undersøgelser peger på, at opløselige fibre kan reducere fedt – især omkring maven. Fiber kosttilskud kan også hjælpe.
  6. Drik kaffe eller te
    Hvis du drikker kaffe og te, så drik bare så meget du vil. Koffein er med til at øge dit stofskifte med 3-11%.
  7. Sørg for (kun) at spise forarbejdede fødevarer 
    Du bør basere det meste af din kost på uforarbejdede fødevarer. De er sundere og virker mættende, så du er tilbøjelig til at spise mindre.
  8. Spise din mad langsomt 
    Hvis du spiser din mad hurtigt vil du have tendens til at tage på i vægt. Spis i stedet langsomt – det vil få dig til at føle dig mæt og øge de vægtreducerende hormoner.
  9. Vej dig selv hver dag
    Undersøgelser viser, at folk, der vejer sig selv hver dag, er mere tilbøjelige til at tabe sig – og holde vægten nede.
  10. Få en god nats søvn hver nat
    Dårlig søvn er en af de største risikofaktorer i forbindelse med vægtforøgelse. Derfor er det vigtigt at prioriterer en god nats søvn.

De afsluttende bemærkninger

Grundlæggende behøver du ikke sulte dig selv for at tabe dig. Ved at reducerer kulhydrater sænker du niveauet af insulin i kroppen, og dermed ændrer du de hormoner som hjælper dig med at tabe de overflødige kilo.

Det medfører til nedsat appetit og sult, hvilket reducerer hovedårsagen til, at langt de fleste fejler med konventionelle slankekure.

Det har vist sig, at det kan hjælpe dig med at tabe op til 2-3 gange så meget som en typsik fedtfattig og kaloriebegrænset kost.

Del denne artikel:

Køb den populære Slanke Te

fra DM Skincare