sådan finder du din idealvægt

Hvad er min idealvægt

Hvad er min idealvægt? Det er et spørgsmål jeg ofte får fra mange af vores kunder.

I denne artikel vil jeg forklare dig hvordan du beregner dig egen idealvægt eller ihvertfald få en idé om, hvad din idealvægt bør være.

Hos DM Skincare har vi rigtig mange kunder som bruger vores populære slanke te til at kickstarte en sund slankekur.

Vores slanke te er unik fordi den er baseret på ældgamle kinesiske opskrifter – uden brug af kemikalier og afføringsmidler som mange andre typer slanke te.

Faktisk er vi så overbeviste om, at vores DM Skincare slanke te også vil hjælpe dig, at vi tilbyder dig 100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur.

Når man er startet på en slankekur er det vigtigt, at man har sat sig et mål for hvor meget man vil tabe sig. Dette mål bør være din idealvægt – og derfor er det vigtigt at kende sin idealvægt.

For at bestemme din idealvægt er det flere faktorer som spiller ind herunder alder, muskel og fedt forhold, højde, køn og knogletæthed.

Nogle eksperter mener, at beregning af body mass index (BMI) er den bedste måde at afgøre om din idealvægt er passende. Andre eksperter mener, at beregning af BMI er unøjagtig, da det ikke tager højde for blandt andet muskelmasse.

Derfor bør du vide, at din idealvægt kan være en helt anden end hos din veninde. Hvis du sammenligner din idealvægt med familie og venner risikerer du at sigte for højt, hvis du er omgivet af overvægtige personer eller for lavt, hvis personer i din omgangskreds er under normalvægt.

Selvom det kan være svært at lade være med at sammenligne din idealvægt med andres, så bør du være opmærksom på dette.

Niveauerne for overvægt er desuden meget højere i blandt andet USA end f.eks. Danmark.

Body mass indeks (BMI)

Dit BMI er mål for din vægt i forhold til din højde. Eksperter over hele verden er enige om følgende:

  • Personer med et BMI på under 18,5 er undervægtige
  • Et BMI på mellem 18,5 og 25 er ideelt
  • En person med et BMI mellem 25 og 30 er klassificeret som overvægtig
  • En person med et BMI på over 30 er overvægtig

I nogle lande betragter man dog at BMI på under 20 er undervægtig.

Udfordringer med BMI

BMI er en meget enkelt måling, der ikke tager højde for personens talje, bryst eller hofte mål. Som eksempel kan en olympisk 100 meter mester måske have et højere BMI end en overvægtig person af samme højde.

Det skyldes, at den olympiske 100 meter mester kan have flere muskler end den overvægtige person. Den olympiske mester vil dog have mindre talje, mindre kropsfedt og sandsynligvis bedre generelt sundhed.

Ved at anvende BMI som eneste faktor for idealvægt kan en overvægtig person betragtes som sundere end den olympiske mester.

BMI tager heller ikke højde for knogletæthed (knoglemasse). En person med osteoporose kan have en lavere BMI end en person af samme højde – selvom personen med osteoporose kan have større talje, mere kropsfedt og svage knogler.

Mange eksperter kritiserer BMI for ikke at kunne være en generel vurdering af idealvægt. Det er i bedste fald en standard som kan indikere befolknings variationer, men bør ikke bruges i enkeltstående tilstande.

Helt enkelt så undervurderer BMI mængden af kropsfedt i overvægtige, og overvurderer det hos magre eller muskuløse mennesker.

Andre metoder til at finde din idealvægt

Er du ikke tilfreds med at bruge BMI til at finde din idealvægt, så findes der andre muligheder.

I det følgende vil jeg vise dig, hvordan du kan bruge taljemål og fedtprocent til at finde din idealvægt.

Waist to hip ratio metoden (WHR)

Waist to hip ratio er forholdet mellem talje omfanget og hofte omfanget. Talje omfanget måles på midten mellem det nederste ribben og bækkenet. Og hofte omfanget på det bredeste sted på hoften.

Forholdet her supplerer BMI og giver oplysninger om sundhedsrisici f.eks. om du har større risiko for at få hjerte-kar sygdomme, diabetes eller forhøjet blodtryk.

Fedtfordelingen på maven er i større risiko end fedtfordeling på hofte og lår.

WHR betragtes af mange for at være en bedre indikator for ideel kropsvægt end f.eks. BMI. Derudover fortæller WHR mere om risikoen for udvikling af alvorlige livsstilssygdomme end BMI gør.

En kvinde med lavere WHR er generelt sundere end kvinder med høj WHR. De er desuden mindre tilbøjelige til at udvikle diabetes, kræft og kardiovaskulære sygdomme.

Udfordringer med WHR

WHR måler ikke nøjagtig en persons samlede fedtprocent eller forholdet mellem muskler og fedt. Eksperter er dog enige om, at det er en bedre metode til at bestemme idealvægt og sundhedsrisici end BMI.

Talje og højdeforhold

Undersøgelser viser, at forholdet mellem højde og taljemål kan være bedre til at sige noget om risikoen for udvikling af hjertekarsygdomme og diabetes end BMI.

At holde omkredsen af din talje mindre end halvdelen af din højde kan medvirke til øget sundhed.

  • En mand på 183 cm. bør derfor ikke have taljemål over 91 cm.
  • En kvinde på 163 cm. bør ikke have taljemål over 81 cm.

BMI tager ikke højde for fedtfordelingen på kroppen. Akkumulering af abdominal fedt kan være skadelige for hjertet, nyrerne og leveren – mens fedt omkring hofter og lår ofte er mindre sundhedsskadeligt.

Fedtprocent

Fedtprocent angiver hvor stor en mængde af din vægt, der består af fedtvæv. Udover fedt består din krop også af både muskler, blod, indre organer, skelet osv.

Hvis du har en fedtprocent på mere end 50, så vejer kropsfedtet lige så meget som alle disse ting til fælles. Fedtprocenten vil dog sjældent være så høj, men ved meget overvægtige personer kan det sagtens lade sig gøre.

Vi har allesammen en fysisk grænse for, hvor lav en fedtprocent vi kan have. Mænd vil typisk ikke komme under 3%  og kvinder bør ikke have mindre end 10% kropsfedt.

Kvinder kan få problemer med hormonniveauer og menstruationscyklus, hvis de kommer længere ned end 10% kropsfedt.

Kropsfedt over 10% hos mænd og 20% hos kvinder anses for at være overflødige kilo, som ikke giver dig nogle fordele.

Fedt er et energilager til “svære tider”, men hvis du aldrig har svære tider, så har du ikke brug for 10% ekstra fedt – tværtimod.

De afsluttende bemærkninger om idealvægt

I denne artikel har jeg kort beskrevet forskellige måder, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om din vægt er ideel – og hvad dit mål skal være.

Uanset om du vil bruge BMI, WHR eller fedtprocent til at bestemme din idealvægt, så bør du gøre det for at finde ud af om du er overvægtig eller din vægt er normal.

Hvis du beslutter dig for at gå i gang med fysisk træning, så skal du huske, at motion sandsynligvis vil øge din muskelmasse, hvilket kan øge din vægt, selvom din talje bliver mindre.

Husk på, at muskler vejer mere end fedt.

Har du spørgsmål eller kommentarer til denne artikel, så er du altid velkommen til at kontakte mig.

Psst...

I vore nyhedsbrev får du ærlige snakke om skønhed, hudpleje, detox, kost og velvære.
Du vil samtidig være blandt de første til at modtage eksklusive tilbud på  produkter og behandlinger.

 

Skriv dit navn og din email-adresse i felterne herunder og klik på “TILMELD”.

Del denne artikel: