Hvordan taber man sig? Få 10 gode råd til et sundt vægttab
hvordan taber man sig

Hvordan taber man sig?

Hvordan taber man sig med et sundt vægttab? Det er ét af de spørgsmål jeg ofte bliver mødt af fra vores kunder.

Der findes rigtig mange slankekure, som lover dig hurtigt vægttab i løbet af få dage eller uger. Du bør selvfølgelig være kritisk når du vælger at følge en slankekur.

Sandheden er, at der findes rigtig mange måder at tabe sig hurtigt på. Uanset om du vil have et generelt vægttab, tabe dig på maven, lårene eller måske et helt andet sted.

Har du problemer med at tabe eller vil du bare gerne tabe dig endnu hurtigere, så vil jeg anbefale dig at læse denne artikel.

Jeg hedder Karina Hjort, og jeg er indehaveren af DM Skincare. Jeg vil gerne give dig 10 gode råd til hvordan man taber sig.

I denne artikel vil jeg give dig svaret på, hvordan man taber sig på en sund og naturlig måde. Du vil opleve overraskende resultater, hvis du følger disse gode råd.

Hvis du følger de gode råd i artiklen, så vil jeg love, at du kan se resultater af din slankekur i løbet af få uger.

En god slankekur omfatter ikke bare de traditionelle tips og råd f.eks. spis mindre, dyrk mere motion, tæl kalorier osv.

Det kan selvfølgelig være en god start på din slankekur, men hvis du vil have et varigt og sundt vægttab skal der tages andre midler i brug.

Det skal være sjovt at tabe sig for ellers vil dit vægttab ikke vare ved.

Min baggrund for at skrive denne artikel er min personlige erfaring med et sundt vægttab, og min daglige kontakt med vores kunder, som bruger vores slanke te fra DM Skincare til at tabe sig.

Jeg får ofte spørgsmålet “hvordan taber man sig”. Hvis man vil tabe sig hurtigt og det samtidigt skal være sundt for kroppen, så skal man sætte ind flere steder.

Vi har udviklet vores egen DM Skincare slanke te som bygger på en old gammel asiatisk opskrift. Vores slanke te er naturlig uden tilsætningsstoffer, og derfor får vi rigtig gode tilbagemeldinger fra vores kunder.

Grunden til jeg nævner vores slanke te er, at den kan være rigtig god til at kickstarte et vægttab. Du vil se hurtige resultater i løbet af et par uger, som kan give dig motivation til at fortsætte arbejdet.

Grundlæggende er din vægt reguleret af hormonerne. Så én af hemmelighederne til spørgsmålet om hvordan man taber sig er, at du skal reducere hormonerne for fedtlagring og insulin. Jeg vil garantere dig overraskende resultater.

Så, hvordan taber man sig? 

Jeg vil komme med 10 forslag til hvordan man kan tabe sig på en sund og naturlig måde. Start øverst på listen og bevæg dig ned så langt du har brug for. Måske du kun har brug for det første råd.

#1: Spis “low carb” kost – også kaldet LCHF

LCHF er en forkortelse af Low Carb High Fat og et udtryk for, at man spiser kost, der indeholder få kulhydrater og meget fedt.

Man kan egentlig sige, at kostpyramiden er vendt på hovedet fordi man fravælger alle kornprodukter og stivelsesholdige kartofler – og selvfølgelig sukker.

En low carb high fat kost omfatter følgende:

  • Masser af grøntsager – og gerne med overvægt af dem, som vokser over jorden
  • Kød, fjerkræ, vildt, fisk og æg. Spis gerne fede udskæringer og spis gerne fedtkanten og skindet på kyllingen.
    Du kan med fordel vælge dyr som har været på græs enten økologisk eller frilands af hensyn til fedtsyresammensætningen og selvfølgelig dyrevelfærd.
  • Naturligt fedt som f.eks. en god økologisk smør, olivenolie, kokosolie osv.
  • Fedt mælkeprodukter som piskefløde, fede oste, cremefraiche 38%, græsk yoghurt 10%
  • Nødder og bør
  • Vand, danskvand, kaffe, te

Hvis du vil tabe dig, skal du starte med at undgå stivelse og sukker. Hvis du har problemer med at holde dig fra de søde sager vil jeg anbefale dig vores 4 dages detox slanket te. Den hjælper dig af med din sukkertrang på en naturlig og effektiv måde.

Nyere undersøgelser vist, at “low carb” kost er én af de mest effektive måder at tabe sig på.

En af de helt store myter indenfor vægttab er at man “bare” skal spise færre kalorier end man forbrænder. Det er på mange måder også rigtigt, men problemer er bare, at man ikke kan ignorere sulten.

Langt de fleste kan ikke “bare” spise mindre og på den måde være sultne. Jeg vil nærmere sige, at denne metode er en slankekur for masochister.

Før eller senere vil du give op og begynde at spise normalt – og så vil du være på den såkaldte “yo-yo” slankekur, hvor din vægt går op og ned.

Den største fordel ved “low carb” kost er, at den får dig til at spise mindre. Selv uden at tælle kalorier vil de fleste spise færre kalorier på en “low carb” kost.

Sukker og stivelse kan øge din sult. Når du undgår dette vil din naturlige appetit blive reduceret til et passende niveau.

#2: Spis når du er sulten

Du må ikke være sulten. Det er én af de mest almindelige fejl, når man vil tabe sig.

Reduktion af kulhydrater uden at være bange for at indtage fedt kan hjælpe dig med at undgå sulten. Kalorier og fedt er to af kroppens vigtigste energikilder, og din krop har brug for mindst én af dem.

Lav kulhydrater og lav fedt = sult.

Hvis du undgår både kulhydrater og fedt vil du blive sulten og træt. Før og senere vil du give op.

Løsningen er derfor at spise mere naturligt fedt, indtil du føler dig godt tilbage f.eks. ved hjælp af følgende fødevarer:

  • Smør
  • Fedtholdig fløde
  • Olivenolie
  • Kød
  • Fed fisk
  • Bacon
  • Æg
  • Kokosolie

Sørg for at spise nok indtil du føler dig tilpas mæt. Især i starten af vægttab processen er det vigtigt.

Din “low carb” kost betyder, at fedtet du spiser forbrændes og virker som brændstof for din krop fordi niveauet af fedtstof hormonerne bliver sænket. Dette resulterer i overskydende fedt forbrændes uden du føler dig sulten.

Mange har dog stadig en misforstået frygt overfor mættet fedt. Frygt for mættet fedt er baseret på forældede teorier, der er blevet bevist forkert af moderne videnskab.

Umættede fedtsyrer kan du sagtens spise – og det er sundt for dig. Af umættede fedtsyrer finder du olivenolie, avocado, fed fisk osv.

Hvis du spiser “low carb” kost så bør du spise når du er sulten. Du kan sagtens stole på følelsen af sult og mæthed. Du kan med andre ord spise så mange gange om dagen, som du har lyst til.

Nogle spiser 3 gange om dagen og andre spiser små snacks i mellem måltiderne. Nogle spiser kun én eller to gange om dagen – og rører ikke snacks. Med andre ord, så skal du gøre, hvad der virker bedst for dig.

#3: Spis ægte mad

En af de mest almindelige fejl, når man spiser “low carb” kost er, at man ikke sætter sig ind i, hvad “low carb” egentlig er.

Low carb kost er baseret på de fødevarer vi kender og har spise i mange tusinde år f.eks. kød, fisk, æg, smør, olivenolie, nødder osv.

Hvis du vil tabe dig, bør du undgå forarbejdede fødevarer og fødevarer, der indeholder mange kulhydrater. Selvom det virker indlysende, så er der stadig mange som misforstår konceptet.

Du bør holde fokus på at spise fødevarer af god kvalitet og minimalt forud behandlet mad.

#4: Spis kun når du er sulten

Hvis du spiser efter “low carb” principperne bør du tilstræbe at spise, når du er sulten. Lad være med at spise, når du ikke er sulten.

Unødvendige mellemmåltider og snacks er et problem, hvis du vil tabe dig.

Nogle mennesker frygter, at de vil miste kontrollen, hvis de ikke spiser når de har lyst – ikke kun når de er sultne.

Hvis du vil tabe dig hurtigt, men på en sund måde, så bør du altså kun spise når sulten melder sig. Glem uret og lyt til din krop i stedet –  lyt til hvad din krop har brug for og ikke kun, hvad den har lys til.

#5: Følg dine fremskridt

Det kan nogle gange være svært at se de reelle fremskridt, hvis du ikke er fokuseret på at måle dine fremskridt.

Hvis du ikke følger de positive fremskridt i din slankekur så kan det være demotiverende, og måske vil du miste motivationen til at fortsætte dig vægttab.

Resultaterne kan du ikke nødvendigvis måle ved at hoppe på vægten hver morgen. Hvis du træner vil du tage på i muskelmasse, og derfor vil vægten ikke være den bedste måde at måle resultaterne af dig vægttab på.

At tabe fedt og opbygge muskelmasse er store fremskridt, men hvis du kun måler din vægt vil du ikke få valide resultater.

I stedet kan du måle din taljeomkreds for at se hvor meget der forsvinder af fedtet fra din mave.

Sådan gør du:

  1. Placer målebåndet rundt om midten, lige over din navle.  Midtpunktet skal være mellem de laveste ribben og toppen af dit hofteben.
  2. Slap af i maven
  3. Sørg for, målebåndet ikke er snoet eller for stramt
  4. Aflæs centimeter på målebåndet

Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at du måler talje og vægt før du starter med din slankekur og derefter måske en gang i ugen.

Skriv gerne resultaterne ned, så du kan se dine fremskridt. Hvis du vil, kan du måle flere områder f.eks. omkring brystet, armene, ben osv.

Du bør måle og veje dig om aftenen. Der kan være rigtig stor forskel i resultaterne fra dag til dag afhængigt af væskebalance, og hvad du har indtaget i løbet af dagen. Derfor vil du få de mest reelle resultater om morgenen.

Du skal ikke fokusere på resultaterne på kort sigt, i stedet skal du følge den langsigtede tendens hvis du vil have et sundt og varigt vægttab.

#6: Vær vedholdende

Det tager normalt lang tid at  opnå et varigt og sundt vægttab. Forsøger du at opnå et hurtigt vægttab, så kan du risikerer at opnå det stik modsatte – det man populært kalder en “yo yo” vægt.

Det er normalt at tabe 1-3 kilo inden for den første uge, hvis du holder dig til en streng “low carb” kur. Du kan kickstarte dit vægttab med en af vores populære slanke te for at opnå endnu bedre resultater.

Vores slanke te kan ikke gøre arbejdet alene, men den kan være med til at give dig synlige resultater inden for få uger, som kan være med til at øge din motivation.

Når du opnår din idealvægt så vil du opleve, at vægttabet står stille indtil din normalvægt er stabiliseret, og din krop er i balance.

Man kan ikke blive undervægtig på en “low carb” kur, så længe du spiser, når du er sulten. Det er én af årsager til at du kan opnå et sundt og varigt vægttab ved at spise efter “low carb” principperne kombineret med slanke te fra DM Skincare.

Skal dit vægttab være varigt, så kræver det en langsigtet forandring og tålmodighed. Glem alt om hurtige resultater og de nemme slankekure – de virker ikke, hvis dit mål er at opnå et varigt vægttab.

Langsigtede forandringer er kun hårdt i starten, især i de første uger. Man kan sammenligne det lidt med at stoppe med at ryge.

Du udvikler nye vaner hver eneste uge, og derfor bliver det lettere og lettere for hver uge der går. Til sidst vil det hele være naturligt for dig.

#7: Undgå at spise (for meget) frugt

Dette råd er kontroversielt, og derfor har jeg sat for meget i parentes i overskriften af dette afsnit.

Du tænker måske ikke over det, men frugt indeholder faktisk rigtig meget sukker – resten er væske. Faktisk svarer 5 stykker frugt til samme mængde sukker, som du finder i en halv liter sodavand, og sukkeret er næsten identisk (50% glukose og 50% fruktose).

Sukker fra frugt kan lukke ned for fedtforbrændingen. Dette kan øge din sult og bremse dit vægttab. For at opnå de bedste resultater bør du derfor undgå frugt – eller nyde frugten som en snack engang imellem.

#8: Undgå at drikke øl

Øl indeholder hurtig fordøjede kalorier som lukker ned for fedtforbrændingen. Derfor kaldes øl også af nogle for “flydende brød”. Der er også en god grund til udtrukket “øl mave”.

Hvis du ikke kan holde dig fra alkohol, så er her alternative alkoholiske drikke:

  • Vin (rød eller tør hvidvin)
  • Tør champagne
  • Whiskey, cognac og vodka – du bør undgå cocktails

Hvis du savner en god cocktail så kan jeg anbefale dig vores Pina Colada slanke te eller Strawberry Magarita slanke te.

#9: Spis mindre mælkeprodukter og nødder

Nogle kan tabe sig selvom de spiser meget – og det kan også lade sig gøre med hvis kosten indeholder få kulhydrater.

Hvis du alligevel har svært ved at tabe dig selvom du følger “low carb” principperne, bør du skære ned på mejeriprodukter og nødder.

Mejeriprodukter indeholder varierende mængder laktose (mælkesukker), hvilket kan begrænse dit vægttab. Derudover genererer en del af proteinerne i mælk et signifikant insulinrespons, som kan have den samme effekt.

Derfor kan det gavne dit vægttab, hvis du skærer ned på mejeriprodukter. Dette gælder især mælk og forskellige yoghurter.

Du skal stadig sørge for at have både fløde og ost i din kost, hvis du vil følge “low carb” principperne.

Nødder indeholder en hel del kulhydrater, og det er meget nemt at spise rigtig store mængder. Så hvis du har svært ved at tabe dig, bør du helt undgå at spise nødder.

#10: Mindre stress og mere søvn

Stress og dårlig nattesøvn kan påvirke din vægt. Kronisk stress øger nemlig niveauet af stresshormoner f.eks. kortisol i vores krop.

Det kan medføre øget sult og resultatet kan bliver at du tager på i vægt. Så hvis dit mål er at tabe dig, så bør du være bevidst om dit stressniveau.

Selvom det ofte kræver betydelige ændringer i din hverdag, så kan ændringer af små ting gøre en forskel.  

De afsluttende bemærkninger

Der er ingen nemme svar på spørgsmålet om hvordan man taber sig – og der er ingen nem vej til et varigt og sundt vægttab. Hurtigt vægttab er ikke bare usundt, men det kan også have den stik modsatte effekt.

Du kan hjælpe et sundt og varigt vægttab godt på vej ved at skabe hurtige resultater ved f.eks. vores slanke te fra DM Skincare, men du bliver nødt til at arbejde med dit vægttab hele vejen rundt.

Der er desværre ingen genvej til at smide de ekstra kilo.

Jeg er til dagligt i kontakt med mange af vores kunder som ønsker at smide de ekstra kilo. Vi har igennem en længere periode udviklet vores egen slanke te som bygger en gammel kinesisk naturlig opskrift. Vores erfaring er, at den kan være med til at kickstarte et sundt og varigt vægttab fordi man ser synlige resultater efter blot få uger.

Vores slanke te skal altså være med til at give dig motivation og lyst til at fortsætte arbejdet med at skabe et sundt og varigt vægttab.

Del denne artikel:

Køb den populære Slanke Te

fra DM Skincare