Øvelse 5

Styrk fordøjelsen og øg dit stofskifte med 6 simple yogaøvelser

Døjer du med en træg fordøjelse? Så ved du sikkert allerede hvor ubehageligt det kan være.

Men vidste du også, at en træg fordøjelse, ikke kun kan være meget ubehageligt, men at det også kan påvirke dit stofskifte?

Fordøjelsen og stofskiftet hænger nemlig uløseligt sammen, og netop disse to ting kan afhjælpes på en helt naturlig måde, uden brug af medicin. Yogaøvelserne herunder er særligt effektive til at sætte gang i fordøjelsen og samtidig øge dit stofskifte.

Du kan bruge øvelserne alene, eller som et supplement til vores slanke-& detox teer, hvis du ønsker at øge effekten.

Ved alle øvelserne ånder du ind og ud igennem næsen. Efter alle øvelserne er lavet, lægger du dig fladt på ryggen med armene ud til siderne og hænderne vendt opad. Fødderne slipper og falder ud til siden. Put dig gerne med et tæppe, så du holder varmen.

Øvelse 1: Bringer flow i kroppen så blokeringer kan strømme ud og affaldsstofferne udskilles.

Stå med let spredte ben. Ret ryggen og luk øjnene. Placér din højre hånd på din venstre skulder, mens du tager en indånding. Ånd ud mens du lader din hånd glide skråt led langs din krop og slut ved højre hofte. Placer nu din venstre hånd på din højre skulder, mens du tager en indånding. Ånd ud mens du lader din hånd glide skråt led langs din krop og slut ved venstre hofte. Gentag denne øvelse 3 gange til hver side.

This slideshow requires JavaScript.

Øvelse 2: Styrker baller, lår og hjertekredsløb. Cirkulerer spinalvæsken i rygsøjlen, samt blodcirkulation og lymfevæske i kroppen. Øvelsen sætter også gang i pulsen.

Sid på hug på tæerne, så hælene rører ved hinanden. Placer dine hænder foran kroppen og sæt knæene ud til siden. Ca. 40% af din vægt skal være placeret på dine fingerspidser. Din ryg er rank og lige. Ånd ind og stræk benene, mens du stadig er på fingerspidserne. Forsøg at holde dine ben strakte med hælene fri af gulvet og stadig samlet. På en udånding kommer du tilbage til udgangspositionen. Gentag øvelsen 26 gange.

This slideshow requires JavaScript.

Øvelse 3: Styrker energiflow og øger fordøjelsen.

Sid i skrædderstilling. Ret dig op skub hagen lidt ind mod brystet. Hvil hænderne på knæene. Luk øjnene. Lav ild-åndedrættet med smilende mund.

Sådan laver du ild-åndedrættet: Bevæg mellemgulvs-musklen ind og ud som en blæsebælg to-tre gange i sekundet, samtidig med du trækker vejret ind og ud gennem næsen så det lyder som et damplokomotiv. Dine ind- og udåndinger skal være lige lange. Du må ikke hyperventilere, så laver du øvelsen forkert.

This slideshow requires JavaScript.

Øvelse 4: Styrker blodcirkulationen til hovedet og stimulerer skjoldbruskkirtlen, som holder dit stofskifte i balance.

Sid i skrædderstilling. Ret dig op skub hagen lidt ind mod brystet. Hvil hænderne på knæene. Luk øjnene. Ånd ind og drej hovedet til venstre. Ånd ud og drej hovedet til højre. Tænk ”sat” når du ånder ind og ”nam” når du ånder ud. Fortsæt i 2-3 min.

This slideshow requires JavaScript.

Øvelse 5: Masserer nyrer og binyrer, der sørger for udrensningen i kroppen.

Sid i skrædderstilling. Ret dig op skub hagen lidt ind mod brystet. Læg hænderne på skuldrene. Tommelfingrene skal pege bagud og de øvrige fingre fremad. Overarmene er parallelle med gulvet. Løft en smule op i albuerne så armene forbliver parallelle. Nakken er i en let nakkelås, luk øjnene. På en indånding drejer du hele kroppen og hovedet til venstre. På en udånding drejer du hele kroppen og hovedet til højre. Fortsæt i 1-3 min. Jo hurtigere bevægelse des bedre udrensning. Som afslutning kommer du ind til midten, tager en indånding og slapper af.

This slideshow requires JavaScript.

Øvelse 6: Styrker nervesystemet, virker afstressende og får pulsen op.

Læg dig på ryggen og pres lænden let ned mod gulvet. Giv slip. Løft begge ben op i en 90 graders vinkel. Løft ligeledes begge arme op i en 90 graders vinkel og giv slip på skuldrene, så de holder sig selv. Håndfladerne vender ind mod hinanden. Din vejrtrækning er lang og dyb. Luk øjnene og fokusér på punktet midt imellem dine øjenbryn. Bliv i stillingen i 3-5 min. Som afslutning sænker du langsomt knæene ned mod brystet og lægger blidt armene rundt om knæene, som gav du dig selv et kram, mens du nyder effekten af øvelsen i ½ min. (Din krop begynder måske at ryste under øvelsen – det er helt naturligt og ganske ufarligt).

This slideshow requires JavaScript.

OBS: Ild-åndedrætsøvelsen må ikke bruges af gravide, og de 2 første dage i din menstruationsperiode.

Vil du øge effekten af øvelserne?

Hvis du gerne vil øge effekten af yogaøvelserne, kan du kombinere dem med en eller flere af disse teer:

21 Day All Day Tox
14 Day Morning Tox
14 Day Night Tox

Gør som 2.500 andre 💌

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få 20% rabat på din første ordre!

I vores nyhedsbrev får du ærligt indhold om skønhed, hudpleje, detox, kost og velvære.
Du vil samtidig være blandt de første til at modtage eksklusive tilbud på produkter og behandlinger.

Skriv dit navn og din email-adresse i felterne herunder og klik på “TILMELD”.

/ ( dd / mm )
Jeg interesserer mig for:

Del denne artikel: