Nyhedsbrev

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Hold dig opdateret her:

Søg

Hvordan slipper jeg af med appelsinhud

Cellulite

Døjer du med cellulite, eller appelsinhud som vi også kalder det, så er du absolut ikke alene om det. De små buler i huden, der typisk opstår på baller og lår, rammer nemlig ca. 90% af alle kvinder.

Cellulite opstår fordi hudens bindevæv er skrøbeligt og/eller bliver overbelastet. Rygning er en af de ting, der kan skade bindevævet så det mister sin styrke.

Bindevævet ligger i hudens midterste lag, der består af 90 procent kollagen, 5 procent elastin og 5 procent geléagtig substans, som får det hele til at hænge sammen. Det er den geléagtige substans, der indeholder bindevævscellerne, sammen med fibroblaster og nogle vandbindende stoffer, bl.a. hyaluronsyre som du sikkert kender fra cremer og sera.

Bindevævscellerne består af:

  • Kollagen, der giver huden styrke.
  • Elastin, der giver huden elasticitet.
  • Fibroblast, der bidrager til at danne kollagen.

Hvis du vil forebygge og behandle cellulite, er det altså bindevævet, der skal styrkes og plejes.

Det, der virker udefra:

  • Scrub og tørbørstning: Det sætter gang i blodcirkulationen og øger tilførslen af ilt og næringsstoffer til hudens celler. 
  • A-vitamin: Ligesom niacinamid, er A-vitamin lidt af en multitasker, der kan forbedre hudens fugtniveau og reparere hudcellernes struktur så huden udglattes, bliver stærkere og dens generelle tilstand stabiliseres.
  • C-vitamin: C-vitamin indgår i dannelsen af kollagen og elastin, modvirker skader fra frie radikaler og har en lysnende effekt på huden. Find c-vitamin på ingredienslisten under navne der indeholder “ascorb”, som fx “ascorbic acid”, “tetrahexyldecyl ascorbate” eller “3-glyceryl ascorbate”.
  • Antioxidanter: Bekæmper de frie radikaler, der er med til at nedbryde bindevævet.
  • Fugt: Hyaluronsyre, som også findes naturligt i huden, hjælper med at tiltrække fugt, så huden ser glattere og mere fyldig ud.
  • Niacinamid (B3-vitamin): Kan rigtig mange ting – blandt andet udglatte og øge hudens fedtsyreniveau.
  • Peeling med AHA: Frugtsyrer, der både fjerner døde hudceller og øger fugtmætningen i huden.
  • Fedtsyrer: Fedtsyrer beskytter huden mod fugttab og øger hudens spændstighed og elasticitet.

(Læs mere om hvilke ingredienser du skal kigge efter længere nede i artiklen.)

Vælg hudplejeprodukter, der indeholder:

A-vitamin (retinol) forbedrer hudens fugtniveau, reparerer hudcellernes struktur, virker udglattende og reducerer pigmenteringer. Hjælper samtidig til at regulere mængden af talg og øge kollagenproduktionen.

C-vitamin indgår i dannelsen af kollagen og elastin, modvirker skader fra frie radikaler og har en lysnende effekt på huden. Find c-vitamin på ingredienslisten under navne der indeholder “ascorb”, som fx “ascorbic acid”, “tetrahexyldecyl ascorbate” eller “3-glyceryl ascorbate”.

Beskyttende antioxidanter, som du blandt andet finder i gulerodsekstrakt/-olie, arganolie, E- og C-vitamin, havtorn eller grøn te. Antioxidanter bekæmper de frie radikaler, der er med til at nedbryde bindevævet.

  • Fugtabsorberende ingredienser, som hyaluronsyre, glycerin, urea, aminosyrer, N-cetylglucosamin eller alger og tang.

*N-acetylglucosamin, der også findes naturligt i huden, er et lille molekyle der fungerer som en byggesten til at danne hyaluronsyre, og kan samtidig lysne huden så pigmentpletter bliver mindre synlige. Den lysnende effekt kan øges ved at kombinere N-acetyl glucosamine og niacinamid, da de to ingredienser forstærker hinanden.

Niacinamid (B3-vitamin) gør det formidabelt på flere områder. Vitaminet har blandt andet en lysnende effekt på huden, og kan derfor mindske synligheden af pigmentpletter og gøre din hudtone mere ensartet. Derudover kan niacinamid få forstørrede porer til at trække sig sammen, dulme en rød og irriteret hud og sidst, men ikke mindst, øge mængden af sunde fedtsyrer, der gør huden mere elastisk, modstandsdygtig og udglatter huden en anelse.

AHA (alpha hydroxy acids), der er enten frugtsyre/glykolsyre eller mælkesyre, som fjerner døde hudceller og renser dybt ned i huden, hvor de samtidig stimulerer dannelsen af nye hudceller.

Beroligende og forseglende (men lette) fedtsyrer, der beskytter mod fugttab og øger hudens spændstighed og elasticitet – det kan blandt andet være fra squalane, sheasmør, jojoba-, mandel-, sesam-, hybenkerne-, havtorn-, avocado- og hampefrøolie. Ceramider gør det også godt på den front (kig efter navne der indeholder “ceramide”, “phytosphingosine” eller “sphingosine” på ingredienslisten).

Det, der virker indefra:

A-vitamin fra fødevarer omdannes til retinol i kroppen, som stimulerer produktionen af kollagen, modvirker fugttab og støtter de ceramider der holder huden sammen.

Findes i: Fede fisk, æggeblommer, mælkeprodukter, gulerødder, dild, persille, smør/margarine, rødbeder, ost, grønne bønner, kål, spinat, avocado, citron, lime, tomat, rosmarin og mørk chokolade.

B1-, B2-, B3-, B6- og B9-vitamin stimulerer blodcirkulationen, ilter hudens celler, beskytter mod fugttab og holder cellefornyelsen i gang.

Findes i: Indmad, æg, torskerogn, gurkemeje, kylling, hummer, havregryn, sojabønner, ærter, broccoli, avocado, champignoner, tomater, teblade (sort, hvid, grøn, oolong og pu-erh), rosmarin og popcorn.

Essentielle fedtsyrer smører huden indefra og medvirker til at dæmpe inflammationer.

Findes i: Hampefrø, hørfrø, chiafrø, solsikkekerner, sesamfrø, laks, makrel, hellefisk, tun, fladfisk, torsk,  kæmpenatlysolie, valnødder, spinat og butternut squash.

Calcium styrker cellefornyelsen, og smører og beskytter huden indefra, ved at bidrage til produktionen af hudens naturlige olie (talg).

Findes i: Ost, mælk, dild, koriander, fennikel, sesamfrø, birkes, hørfrø, hampefrø, tang/alger (fx. spirulina eller chlorella), hyben, oliven, teblade, gurkemeje, karrypulver, sort/hvid peber, sardiner, havregryn, selleri, æggeblommer, laks, mandler, hasselnødder og grønkål.

Zink aktiverer det antioxidnate enzym “superoxide dismutase”, der hæmmer udviklingen af de frie radikaler, som er med til at nedbryde hudens celler.

Findes i: Østers, krappe, birkes, kakaopulver, gær, hørfrø, sesamfrø, æg, svinekød, oksekød, tang/alger (fx. spirulina eller chlorella), pinjekerner, cashewnødder, pecannødder, dadler, ost, spidskommen, jomfruhummer, teblade (sort, hvid, grøn, oolong og pu-erh), hampefrø, gurkemeje, karrypulver, rosmarin og popcorn.

Kobber aktiverer det antioxidnate enzym “superoxide dismutase”, der hæmmer udviklingen af de frie radikaler, som er med til at nedbryde hudens celler. Det indgår også i enzymet “lysyloxidase”, som regulerer dannelsen af både kollagen og elastin i hudens bindevæv.

Findes i: Østers, gåselever, okselever, svinelever, andelever, gær, krabbekød, sesamfrø, kakaopulver, teblade (sort, hvid, grøn, oolong og pu-erh), hampefrø, cashewnødder, paranødder, hummer, kaffebønner, hasselnødder (inkl. nougat og nutella), valnødder, pistacienødder, pinjekerner, pecannødder, tang, oliven, sort peber, gurkemeje, karrypulver, mørk chokolade, brombær, ananas, banan, rosmarin og popcorn.

Jod hjælper til at udskille hormonforstyrrende stoffer fra kroppen, så hudcellerne bedre kan opføre sig hensigtsmæssigt.

Findes i: Tang, salt (bord-/køkkensalt), hummer, torskelever/levertran, torsk, blåmuslinger (og andre muslinger), krabbe, æg, sej, sild, laks, østers, kippers, makrel, stenbider, hvidvin og teblade (sort, hvid, grøn, oolong og pu-erh).

Krom indgår i kroppens glukosetolerance, som hjælper til at holde blodsukkeret nede. Holder du blodsukkeret nede mindsker du også celleskader og inflammationer forårsaget af højt blodsukker.

Findes i: Teblade (sort, hvid, grøn, oolong og pu-erh), kakaopulver, abrikoser, dadler, birkes, figner, muslinger, svinekød, oksekød, kylling, æg, torskelever/levertran, kaffebønner, dild, sesamfrø, gule ærter og popcorn.

E-vitamin, C-vitamin, beta-karoten og selen er effektive antioxidanter, der bekæmper de frie radikaler i at ødelægge de celler, der holder bindevævet sammen.

Aminosyrerne glycin, alanin, prolin, lysin og valin, der indgår i dannelsen af kollagen og elastin.

Omega-3 smører huden indefra og styrker derved hudens elasticitet og modvirker tørhed ved at styrke hudens barriere. Mindsker samtidig risikoen for at opleve irritationer og rødmen, da huden bliver mindre sensitiv. Hjælper til at regulere og kontrollere olieproduktionen i huden og holde cellefornyelsen i gang, så huden ikke forsøger at kompensere for fugtmangel ved at overproducere fedt.

Findes i: Hampefrø, hørfrø, chiafrø, mandler, valnødder, solsikkekerner, sesamfrø, laks, ørred, makrel, hellefisk, tun, fladfisk, torsk, kæmpenatlysolie, spinat og butternut squash.

Præbiotika  er ufordøjelige kostfibre, der styrker fordøjelsen ved at fungere som næring for probiotika.

Findes i: Bananer, jordskokker, løg, forårsløg, hvidløg, havregryn, rugbrød, bælgfrugter (ærter, bønner, linser og jordnødder) og kogte afkølede kartofler, ris og pasta.

Probiotika styrker fordøjelsen ved at tilføre gode bakterier til tyktarmen.

Findes i: Kombucha (fermenteret te), saurkraut, miso (fermenteret sojabønnepasta), kimchi (fermenterede grøntsager), tempeh (fermenterede sojabønner), yoghurt, kefir, A38, kærnemælk, ymer, creme fraiche og andre syrnede mælkeprodukter.

Enzymer styrker fordøjelsen ved at hjælpe med at nedbryde kulhydrat, fedt og protein. Mangler du enzymer, kan du opleve forstoppelse og meget luft i maven. Det er vigtigt at nævne, at enzymer ødelægges når de opvarmes til over 45 grader. Spis derfor gerne en del af dit daglige frugt og grønt i rå tilstand.

Findes i: Ananas, papaya, kiwi, mango, bananer, honning, nødder, kerner, spirer, avocado, ingefær, hvedegræs og gærede/fermenterede grøntsager (fx sauerkraut).

Skriv en kommentar

X